Haarders krav til DPU truer forskningsfriheden

Undervisningsminister Bertel Haarder (V) er så frustreret over den manglende kontakt mellem forskning og folkeskolens hverdag, at han aflagde et besøg på Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) i september for at kræve, at DPU forsker i, hvordan man kan forbedre folkeskolen. Lektor i Samfundsøkonomi fra Aalborg Universitet og formand for DJØF's sektor for undervisning og forskning (UFO), Mogens Ove Madsen, finder Bertel Haarders indgreb helt uberettiget med henvisning til, at universiteterne hører under Videnskabsministeriet. Mogens Ove Madsen udtaler, at DPU på ingen måde er Bertels Haarders institution, og at det er forrygende, at undervisningsministeren kan finde på at tage ud på DPU og diktere en bestemt forskning.
    Periode3 nov. 2005

• TitelHaarders krav til DPU truer forskningsfriheden