Helmuth Nyborg har betalt for hjælp til forskningsartikel

• Jens Kvorning

Helmuth Nyborg, professor i udviklingspsykologi ved Aarhus Universitet, er blevet indklaget til Uredelighedsudvalget for at have plagieret cand.oecon. Jørn Ebbe Vig. Bl.a. har Helmuth Nyborg korrigeret i tal fra Danmarks Statistik, da han mener, at det er svært at adskille etniske danskere fra andre etniciteter, og at hans egne korrektioner dermed viser et mere korrekt billede end tallene fra Danmarks Statistik. Denne metode er også blevet benyttet af Jørn Ebbe Vig i en række af hans tidligere blogs, selvom han siger, at det er ham, der har skrevet af fra Helmuth Nyborg. Det var Jens Kvorning, undervisningsadjunkt ved Aalborg Universitet, Jens Mammen, professor emeritus fra Aarhus Universitet, og Morten Kjeldgaard, lektor fra samme sted, der anmeldte Helmuth Nyborg.
Periode21 sep. 2011