Hepatitis C-smittede køber kopimedicin i udlandet

En ny behandling for hepatitis C bliver kun tilbudt til en lille andel af de 25.000 smittede danskere, og derfor er flere nu begyndt at købe alternativer til medicinen på nettet i f.eks. Indien og Kina, hvor den kan fås for omkring 7.000 kr. I Danmark koster behandlingen op mod 0,5 mio. kr. Peter Derek Christian Leutscher, professor ved Center for Klinisk Forskning ved Regionshospital Nordjylland og Klinisk Institut, Aalborg Universitet, ærgrer sig over den danske tilbageholdenhed. "Ja, kuren er dyr, men den er også effektiv. Behandlingen af skrumpelever og leverkræft er jo heller ikke billig. Og i sidste ende bliver det langt dyrere, at vi hele tiden skal behandle de patienter, der kommer ind med hepatitis C ad hoc", har han tidligere udtalt.
Periode1 sep. 2016