Her er naboerne ofte indvandrere

• Hedvig Vestergaard

De store almene boligbyggerier, der stod klar i 1970'erne, var oprindeligt tiltænkt danske kernefamilier, men de forlod dem igen til fordel for parcelhusene med egne haver. Den økonomiske krise i 1980'erne var med til for alvor at ændre på beboersammensætningen i byggerierne, forklarer seniorforsker Hedvig Vestergaard fra Statens Byggeforskningsinstitut ved Aalborg Universitet. - Det betød ledige boliger og dermed steder, hvor folk i akut bolignød flyttede ind, siger hun. Sammenlignet med befolkningen i resten af boligmassen er markant flere beboere i den almene sektor i dag uden for arbejdsmarkedet, flere lever af midlertidige overførselsindkomster, flere er dømt for kriminalitet, og flere er indvandrere. (Julie Hansen, Jens Beck Nielsen og Christina Agger)
    Periode20 okt. 2010