Hjort Frederiksen vil skære i kontanthjælp

Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) er parat til at skære i de 25-29-åriges kontanthjælp for at få de unge til at tage et job eller en uddannelse. Ministeren bakkes op af Niels Westergaard Nielsen, professor ved Handelshøjskolen i Århus, som udtaler, at ungepakken fra 1996, som har bragt arbejdsløshedsprocenten ned blandt de 16-24-årige, viser, at økonomiske incitamenter virker. Hverken Socialdemokraterne eller Dansk Folkeparti mener, at det er en hensigtsmæssig løsningsmodel, mens arbejdsmarkedsforsker og adjunkt ved Aalborg Universitet, Thomas Bredgaard, advarer mod at konkludere ud fra tal og statistikker. Der er endnu ikke lavet empiriske undersøgelser, der viser, at det virker at skære i ydelserne, siger han.
Periode24 feb. 2006

• TitelHjort Frederiksen vil skære i kontanthjælp