Hver fjerde AAU-studerende har fokus på IKT

Aalborg Universitets position som Danmarks største inden for informations- og kommunikations-teknologi bliver styrket yderligere med tilgangen af nye studerende. De humanistiske it-uddannelser stormer frem, så hver fjerde studerende på Aalborg Universitet nu får IT som centralt omdrejningspunkt i deres uddannelse. Dekan Lone Dirckinck-Holmfeld fra det humanistiske fakultet glæder sig over enorm popularitet for de uddannelser, som med klar kreativ profil stræber efter at løse menneskelige behov via teknologiske muligheder. - Vores uddannelse i humanistisk informatik har en fremgang på 30 procent i Aalborg og 16 procent i Ballerup. Det viser, at de unge gerne vil beskæftige sig med koblingen mellem mennesker og teknologi, og med at skabe teknologiske løsninger på globale udfordringer. Den nye generation er jo vokset op med og på Internettet, og for dem er IKT i alting, konstaterer Lone Dirckinck-Holmfeld. Også uddannelsen i Oplevelsesteknologi (Art & Technology) kan notere kraftig vækst med hele 60 procent flere optagne studerende. Mens de "bløde" it-uddannelser altså tiltrækker rekordstore ansøgertal, er billedet mere varieret for de klassiske it-uddannelser.
Periode4 aug. 2009