For nylig hævede en forsker (Ole Henrik Hansen) i Berlingske, at " Der er ingen tvivl om, at det simpelthen er for tidligt at sende børn på 10 måneder i vuggestue". Han udfordrede dermed ikke blot kvaliteten i daginstitutionerne, men hele samfundsstrukturen. Det er selvfølgelig ok, men der er bare ikke belæg for udsagnet. Dagtilbuddet er den institution i vores samfund, som gør det muligt at være fælles om at opfostre samfundets mindste - det er vores moderne landsby. Selvfølgelig er forældre ansvarlige og helt essentielle for barnet, men langt de fleste børn kan fint knytte sig til andre voksne. Vores politikere har ansvar for at sørge for, at der er høj kvalitet i vores børns dagtilbud. Det kræver dygtige og veluddannede professionelle. Og de kræver et sundt arbejdsmiljø, hvor de voksne har overskud til at tage sig af børnene, også dem, som har behov for ekstra omsorg og støtte. Og når der er en omsorgsfuld favn, der kan tage imod, kan forældre trygt overlade deres 10 måneder gamle barn hos de kompetente pædagoger. Der er ingen belæg for at mene, at børn kun kan knytte sig til forældrene, og ingen undersøgelser har overbevisende vist en sammenhæng mellem pasning og børns evne til tilknytning.

Periode1 jun. 2019

Mediebidrag

Mediebidrag

• TitelHvis der er en omsorgsfuld favn, der tager imod, er det helt okay at sende et 10 måneder gammelt barn i dagtilbud.
    Grad af anerkendelseNational
    Mediets navn/udløbKristeligt Dagblad
    MedietypeTryk
    Land/OmrådeDanmark
    Dato01/06/2019
    BeskrivelseFor nylig hævede en forsker (Ole Henrik Hansen) i Berlingske, at " Der er ingen tvivl om, at det simpelthen er for tidligt at sende børn på 10 måneder i vuggestue". Han udfordrede dermed ikke blot kvaliteten i daginstitutionerne, men hele samfundsstrukturen. Det er selvfølgelig ok, men der er bare ikke belæg for udsagnet. Dagtilbuddet er den institution i vores samfund, som gør det muligt at være fælles om at opfostre samfundets mindste - det er vores moderne landsby. Selvfølgelig er forældre ansvarlige og helt essentielle for barnet, men langt de fleste børn kan fint knytte sig til andre voksne. Vores politikere har ansvar for at sørge for, at der er høj kvalitet i vores børns dagtilbud. Det kræver dygtige og veluddannede professionelle. Og de kræver et sundt arbejdsmiljø, hvor de voksne har overskud til at tage sig af børnene, også dem, som har behov for ekstra omsorg og støtte. Og når der er en omsorgsfuld favn, der kan tage imod, kan forældre trygt overlade deres 10 måneder gamle barn hos de kompetente pædagoger. Der er ingen belæg for at mene, at børn kun kan knytte sig til forældrene, og ingen undersøgelser har overbevisende vist en sammenhæng mellem pasning og børns evne til tilknytning.
    Producer/forfatterNoomi Matthiesen
    URLhttps://apps-infomedia-dk.zorac.aub.aau.dk/mediearkiv/link?articles=e7386a03
    PersonerNoomi Christine Linde Matthiesen, Lene Tanggaard Pedersen, Paula Cavada-Hrepich