Hvorfor kan vi ikke slippe for 3D-briller i biografen?

Hvorfor skal vi have særlige briller på for at se film i 3D? Kunne det særlige glas ikke bare sættes foran hele lærredet? Det spørger læser Espen Høgh videnskab.dk om. Ifølge Claus B. Madsen, lektor på Institut for arkitektur, design og medieteknologi ved Aalborg Universitet, er den simple forklaring, at der er to forskellige glas i brillerne. - En 3D-film består faktisk af to næsten helt ens film, der bliver projiceret ud på det samme lærred fra hver sin projektor. De to film skal ses af hver sit øje, og det sørger 3D-brillerne for, forklarer han. Også til daglig ser øjnene hver sit billede, og følelsen af afstand og dybde skabes, når hjernen sætter de to billeder sammen. Det er det, der skaber 3D-oplevelsen, og det er det, brillerne efterligner.
Periode19 aug. 2010

• TitelHvorfor kan vi ikke slippe for 3D-briller i biografen?
    Mediets navn/udløbVidenskab.dk
    Dato19/08/2010