Hvorfor vil vi bo i storbyen?

• Poul Israelsen

På fire år er der kommet 16.212 flere indbyggere i Københavns Kommune, mens indbyggertallet i Århus er vokset med 7.664. Til gengæld er der forsvundet 1.274 indbyggere fra Frederikshavn, 924 fra Tønder og 814 fra Lemvig. Vi vil gerne bo i byen, fordi det er her, at væksten, de fede job, de gode uddannelser, de mest spændende kulturtilbud, de bedste forretninger, en velfungerende kollektiv trafik samt masser af billige fjernvarme findes, mener lektor Jørgen Møller fra Aalborg Universitet, der forsker i udviklingen i landdistrikterne. Han finder ikke mange lyspunkter ved at bo på landet. - Slagterierne lukker, møbelfabrikkerne og vinduesfabrikkerne er lukket. Dermed forsvinder arbejdet for de ufaglærte. Samtidig er serviceområderne trængt. Man lukker skoler og sygehuse for at få den bedste service på store, centrale sygehuse, forklarer Jørgen Møller, der på denne baggrund finder det ganske naturligt, at man hellere vil bo i byen. (Lars From)
    Periode27 mar. 2010