Selvom prisen på byggematerialer generelt stiger, er det ikke tilfældet for de biobaserede byggematerialer, der ellers har kostet omkring 30% mere end de konventionelle materialer. Det kan blandt andet være fordi, at de ikke har haft deres kommercielle gennembrud, mener Torben Valdbjørn Rasmussen, der er seniorforsker ved BUILD på Aalborg Universitet. "Vi har for eksempel endnu ikke oplevet leveringspres, og kan levere som for eksempel for et halvt år siden," siger han og tilføjer, at der dog er en stigende interesse i materialerne. Professor Harpa Birgisdottir fra BUILD på Aalborg Universitet supplerer: “Det er en del af løsningen at bruge biobaserede byggematerialer. Vi har lavet beregninger, der viser, at man kan reducere aftrykket i et klassisk enfamiliehus med 50 pct." Hun vurderer ligeledes, at den aktuelle energikrise kan have en effekt ift. udbredelsen: “Vi har et stort vendepunkt på energien, hvor vi i dag ser planer for hurtig udfasning af de fossile brændsler til opvarmningen af vores huse. Det kan måske også være en gamechanger for brugen af de biobaserede materialer.”

(Resumé leveret af Infomedia)
Periode6 jun. 2022 → 7 jun. 2022