I skole i fred og ro

• Jørgen Møller

Svendborg blev som den første danske by sidste år certificeret som cittaslow - en langsom by. At være en langsom by indebærer blandt andet, at borgeren involveres i nærmiljøet, og at alle aspekter af kvalitetsliv tænkes ind i byplanlægningen. Jørgen Møller, arkitekt og byplanlægger ved Aalborg Universitet, har sammen med forskere og andre byplanlæggere arbejdet med at indarbejde kvalitet og langsomhed i Svendborg. Dette arbejde har blandt andet båre frugt i form af en helt ny bydel kaldet Tankefuld. Bydelen bygges fra grunden som den første by i verden ud fra slow-principperne med mange forskellige boligtyper og plads til mange aldre. Desuden indrettes sti- og vejsystemerne til cykler, rulleskøjter og anden form for bevægelse.
Periode2 okt. 2009