Ikke-økonomiske faktorer forsømt i udspil

• Per Kongshøj Madsen

Information har bedt en række eksperter komme med deres bud på, om aviserne og politikernes begejstring over Skattekommissionens udspil er berettiget. Berlingske Tidende betegnede i går udspillet som et 'ambitiøst, gennemarbejdet og velafbalanceret forslag' og henviser samtidig til, at strukturelle ændringer i skattepolitikken er nødvendige, hvis velfærdsstaten skal opretholdes. Ifølge professor ved Roskilde Universitet, Bent Greve, overser Skattekommissionen i sit forslag, at vi lever i et rigt samfund, hvor folk betragter fritid som et gode. Professor ved Aalborg Universitet, Per Kongshøj Madsen, er enig i Bent Greves betragtning. 'Sammenhængen mellem arbejdskraftudbud og skat er skrøbelig. Når indkomstskatten falder, reagerer folk forskelligt - nogle napper en time ekstra, når de får flere penge ud af at arbejde, mens andre arbejder færre timer, fordi de synes, at skattesænkningen giver dem råd til at holde mere fri. Hvilken af de to effekter, som er stærkest, er svært at sige', vurderer Per Kongshøj Madsen. Han udtrykker samtidig dyb forundring over, at kommissionens udspil knap nok omfatter uddannelsessystemet, mens indkomstskatten stjæler rampelyset. Bent Greve savner fokus på gode arbejdsforhold, i stedet for mere arbejde. 'Sandsynligvis vil man få flere arbejdstimer ud af at skabe gode arbejdspladser end ved at sænke indkomstskatten. Stress, sygdom og dårligt arbejdsklima i bred forstand ødelægger folks arbejdslyst - hvis man kan øge arbejdsglæden, så øger man også arbejdsudbuddet', siger Bent Greve.
Periode4 feb. 2009

• TitelØkonomer: Skat er en skidt regulator