Ingen gevinst ved højere kørselsfradrag

• Henrik Harder

Et ekstra kørselsfradrag til skatteborgere i otte kommuner i Syd- og Sønderjylland gav ikke det forventede resultat, nemlig flere borgere i de otte kommuner. Tværtimod er befolkningstallet i alle de otte syd- og sønderjyske kommuner, der er med i ordningen faldet. Fra en halv procent i Lundtoft til hele 5,2 procent i Højer i perioden fra 1. januar 2004 til 1. januar 2006. Regeringen hævede 1. januar 2004 befordringsfradraget for dem der kører over 100 kilometer om dagen - men kun i 50 udkantskommuner, heraf otte i Syd- og Sønderjylland. Men virkningen af det forhøjede fradrag er til at overse, og det var faktisk også forventeligt, siger lektor ved Aalborg Universitet, Henrik Harder Hovgesen: - Væksten ligger østpå, og det er ikke bare sådan lige at flytte væksten, siger Henrik Harder Hovgesen. Han bakkes op af Højers borgmester, Peter Christensen, der hellere havde set et målrettet erhvervstilskud til udkantskommunerne end fradrag. er befolkningstallet i alle de otte syd- og sønderjyske kommuner, der er med i ordningen faldet. Fra en halv procent i Lundtoft til hele 5,2 procent i Højer i perioden fra 1. januar 2004 til 1. januar 2006. Regeringen hævede 1. januar 2004 befordringsfradraget for dem der kører over 100 kilometer om dagen - men kun i 50 udkantskommuner, heraf otte i Syd- og Sønderjylland. Men virkningen af det forhøjede fradrag er til at overse, og det var faktisk også forventeligt, siger lektor ved Aalborg Universitet, Henrik Harder Hovgesen: - Væksten ligger østpå, og det er ikke bare sådan lige at flytte væksten, siger Henrik Harder Hovgesen. Han bakkes op af Højers borgmester, Peter Christensen, der hellere havde set et målrettet erhvervstilskud til udkantskommunerne end fradrag.
Periode9 mar. 2006

• TitelIngen gevinst ved højere kørselsfradrag
    Mediets navn/udløbdr.dk > Regioner > Syd > Nyheder > Erhverv
    Varighed/længde/størrelsehttp://www.dr.dk/Regioner/Syd/Nyheder/Erhverv/2006/03/09/063335.htm