Ingeniøruddannelserne vil tilpasse sig kvinderne

Ingeniøruddannelserne har kastet håndklædet i ringen og indset, at de kun kan tiltrække kvinder, hvis de ændrer studiekulturen. 'Ingeniørstudiet har været en mandsdomineret verden. Det har præget undervisningsformen, fagene og studiemiljøet,' fortæller Ph.d., adjunkt Xiangyun Du, der har skrevet Ph.d. på Aalborg Universitet (AAU) om, hvordan man kan skabe et studiemiljø med plads til begge køn. Blandt de afprøvede forsøg på at tiltrække nye studerende, er oprettelse af nye uddannelser, der i højere grad inddrager andre kompetencer end de rent tekniske. Et eksempel er 'Arkitektur og Design' på Aalborg Universitet, der er blandt de mest søgte ingeniøruddannelser. Dekan Frede Blaabjerg for AAU's Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet fortæller, at man arbejder med, hvordan man kan få begreber som entreprenørskab, globalisering og innovation ind i uddannelserne på en anvendelig måde. Det roser professor i organisation og ledelse Steen Hildebrandt fra ASB, der mener, at erhvervslivet har brug for mennesker med flere begrebsverdner end dem, der findes på de traditionelle ingeniørskoler.
Periode8 dec. 2006

• TitelIngeniørstudier får kvindelige formaer
    Varighed/længde/størrelse4,5
    PersonerXiangyun Du, Frede Blaabjerg