Interessen for krimigenren er stigende

Krimigenren er blevet mere og mere populær blandt danskerne, og salget af skønlitteratur er steget pga. den stigende interesse for krimigenren. 'Alle læser krimier. Skolelærere, præster, håndværkere. Det er virkelig noget, der går på tværs af samfundet fra kontorchefen til bydrengen, og det går også på tværs af generationer og køn', siger Gunhild Agger, medieforsker ved Aalborg Universitet. Hun mener, at genren er blevet så populær, fordi den fortæller om den tid, vi lever i. 'Det er spændende at læse krimier, der siger noget om vores aktuelle samtid, og det er krimierne blevet rigtig gode til at gøre. De tager gerne udgangspunkt i nogle velkendte fænomener fra den virkelige verden, så det er nemt at komme ind i miljøet. Der er en hang til virkeligheden, og det er meget nemt at genkende alle de problemer, vi alle sammen har med at forene arbejde og familieliv', siger Gunhild Agger. Hun tror ikke, at krimigenren vil forsvinde helt, selv om den måske bliver mindre populær i fremtiden.
    Periode3 apr. 2008

• TitelKRIMI-FEBER