Interview: Ikke fordele ved universitetsfusioner

I et interview taler Frede Blaabjerg, dekan for det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet på Aalborg Universitet, om universitetsfusioner. Han finder det problematisk, når universiteter nærmest bliver rene udviklingsafdelinger for virksomheder. Det bør ændres, så basisforskningen får bedre kår. Blaabjerg vil arbejde for, at medarbejdere fra virksomheder bliver tættere integreret i forskningen. Det kan ske ved at udleje lokaler til virksomheder i forskerparken Novi. Konceptet kan måske tiltrække en virksomhed som Danfoss. Blaabjerg mener desuden, at regeringens idé med at fusionere universiteter ikke hænger sammen. Det sker nemlig ofte, at de gode idéer kommer fra de mindre grupper. I stedet skal der satses på strategisk samarbejde, og derudover bør der fortsat være en multicampus med filialer i København og Esbjerg. Til sidst kritiserer Blaabjerg regeringens afskaffelse af gruppeeksamen, da det ødelægger evalueringsprocessen.
Periode24 feb. 2006

• TitelInterview: Ikke fordele ved universitetsfusioner