Jubilæum mellem klassekamp og professorstole

• Jørgen Henning Holmgaard

Tidsskriftet K&K, tidligere 'Kultur og Klasse' og oprindeligt 'Poetik,' fejrer jubilæum med udgivelsen af nummer 100 siden 1967. Tidsskriftet blev startet som et oprør mod måden det litteraturvidenskabelige studium blev kørt på, men endte med at blive et middel for cremen af de studerende, der gennem deres artikler kunne opnå fagligt merit og dermed bringe sig i position til fastansættelser på universiteterne. Det lykkedes, og i dag er de fleste af tidsskriftets grundlæggere fastansatte og beklæder i dag professorstillinger ved de litteraturvidenskabelige universitetsafdelinger i København, Roskilde, Odense og Aalborg. Jørgen Holmgaard var næsten med fra begyndelsen og sidder stadig i redaktionen. Han blev professor i Aalborg og skriver i K&K nr. 100 om tidsskriftets omtumlede historie.
Periode14 jan. 2006

• TitelJubilæum mellem klassekamp og professorstole
    Mediets navn/udløbBerlingske Tidende Magasin
    Varighed/længde/størrelse10,11