Kinesiske firmaers fremmarch udstiller Vestens frygt

Landedirektøren for den kinesiske telegigant Huaweis afdeling i Danmark talte til et fyldt lokale på CBS. Firmaet er verdens andenstørste indenfor telkommunikationsudstyr og et godt eksempel på en virksomhed, der får vestens alarmklokker til at ringe. Peter Ling Li, der er professor på CBS, vurderer dog, at den seneste kritik af Huaweis uigennemsigtige magtstruktur er noget, der også kan ramme andre kinesiske virksomheder. Det er nemlig uklart, hvor kommunistpartiet slutter, og virksomhederne begynder, siger han. Werner Worm, der også er professor på CBS, venter ikke det store kultursammenstød, men regner med, at vi lige skal vænne os til kinesiske virksomheder i Vesten. Xing Li, lektor ved Institut for Kultur og Globale Studier på Aalborg Universitet, siger, at den nye generation af globale kinesiske virksomheder skal lære at omstille sig fra den lokale kinesiske kontekst til at operere på det internationale marked.

Periode18 maj 2011