Kommentar: Konkurrenceloven og det frie marked

    Presse/medie

    Beskrivelse

    I en klumme om erhvervsjura skriver Lars Bo Langsted, professor ved Aalborg Universitet, denne gang om konkurrenceloven og hensynet til den frie konkurrence. Han nævner to aktuelle sager, hvor hhv. Mazda og Toyota er involverede, og hvor Konkurrencerådet mener, at de to har misbrugt en dominerende position på markedet. Mazda er af Konkurrencerådet bl.a. blevet pålagt at ophøre med at undersøge lokaler, hvor indehaveren har angivet, at der ikke findes reservedele med Mazdas varemærke. Toyota er bl.a. blevet pålagt ikke at true autoriserede reparatører med opsigelse af reparatørkontrakter i tilfælde, der ikke kan berettige en opsigelse. Mazda havde begrundet sin politik med, at man var nødt til at beskytte sig mod varemærkefalsk og piratkopiering.
    Periode31 okt. 2005

    Mediedækning

    1

    Mediedækning

    • TitelKommentar: Konkurrenceloven og det frie marked
      Mediets navn/udløbJyllands-Posten Erhverv & Økonomi
      Varighed/længde/størrelse7
      Dato31/10/2005
      PersonerLars Bo Langsted