Kommentar: Kontrol med forskningen saboteres af forvaltningen

Jens Mammen, der er dr. phil. i psykologi og adjungeret professor ved Aalborg Universitet deltager nu i debatten om Milena Penkowa og Helmut Nyborgs påståede svindel med testresultater. På Videnskab.dk skriver han således, at sagerne viser, at universitetssystemet ikke duer til at sikre kvaliteten i forskningen. I forbindelse med Penkowa-sagen, rejser Jens Mammen spørgsmålet om, hvorvidt universitetet selv havde kunne tackle sagen, hvis ikke også reglerne uden for forskningsverdenen var blevet overtrådt, og han stiller spørgsmålet om, hvorfor der skulle en overtrædelse af almindelig gældende jura til, før universitetet kunne tage sig sammen til at løse en af de opgaver, som det er sat i verden til?
Periode11 feb. 2011

• TitelKommentar: Kontrol med forskningen saboteres af forvaltningen