Kommunen holder øje med dig

• Claus Haagen Jensen

Socialforvaltningens praksis med at gemme borgernes læserbreve og artikler i sagsmapper kaldes både mystisk og mistænkeligt af forvaltningsekspert Oluf Jørgensen fra Danmarks Journalisthøjskole. Læserbreve er en mulighed for at give sin mening til kende i en fri presse, og det burde kommunen efter ekspertens skøn ikke bruge imod borgere i forbindelse med andre sager. Professor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet, Claus Haagen Jensen, mener derimod, at det kan retfærdiggøres, hvis læserbreve, der gemmes, har relevans for en specifik sag med pågældende borger. Hvis arkiveringen derimod sker uden forbindelse til konkrete sager, er denne praksis imidlertid dybt kritisabel og desuden med til at mistænkeliggøre kommunen i borgernes øjne, mener professoren.
Periode18 dec. 2005

• TitelKommunen holder øje med dig
    Mediets navn/udløbNordjyske Stifstidende Aalborg
    Varighed/længde/størrelse3