Konkurrence om at køre længst på benzin

Studerende ved Aalborg Universitet går efter guldet ved det kommende Shell Eco-maraton i 2007, som er en af verdens største konkurrencer i brændstoføkonomi og sætter fokus på bæredygtig udvikling. De studerende er på nuværende tidspunkt i gang med at bygge en helt ny prototypebil, som skal sætte verdensrekord ved at køre 4.000 kilometer på 1 liter benzin. To kvindelige studerende, som ikke vejer et gram mere end den mindst tilladte vægt på 50 kg, skal sidde bag rattet. Konkurrencen er gjort til en del af de studerendes opgaveløsning, og det er meningen, at projektet skal køre videre fra semester til semester. Så vi får mere erfaring med brændselscelleteknologien, hvilket både Aalborg Universitet og samfundet i almindelighed kan drage fordel af, siger Mads Bang, adjunkt ved Institut for Energiteknik på Aalborg Universitet, som håber, at projektet finder sponsorer.
Periode2 maj 2006

• TitelKonkurrence om at køre længst på benzin