Konkurrenter kalder dansk biotek-opdagelse for banebrydende

Forskere fra Københavns Universitet har gjort en banebrydende opdagelse, som har vakt stor opsigt i forskerverdenen. Ved at vende fotosyntesen om kan man hive biologisk materiale fra hinanden ved hjælp af enzymet monooxygenase. På den måde kan man omdanne plantemateriale til kemikalier, biobrændstof eller plastik langt hurtigere, end man har kunnet gøre tidligere. Også konkurrenterne er imponerede over forskningen, der kom som lidt af en overraskelse. Det er avanceret, og det er banebrydende, siger Lasse Aistrup Rosendahl, professor på Institut for Energiteknik ved Aalborg Universitet. Professor Vincent Eijsink fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet er dog også skeptisk, idet han mener, at forskningen skal igennem flere kontrolforsøg, inden man kan fastslå effekten af opdagelsen.
Periode4 apr. 2016