Kronik: Balance mellem familie- og arbejdsliv

Professor Drude Dahlerup, Stockholms Universitet, og lektor Anette Borchorst, Aalborg Universitet, skriver i en kronik om, hvordan man kan opnå balance mellem familie- og arbejdsliv gennem ligestilling. Kronikørerne skriver, at det kræver en målrettet politisk indsats, hvis man skal opnå et samfund, hvor der er plads til familielivet samtidig med, at kvinderne er på arbejdsmarkedet sammen med mændene, at en sammentænkning af familie- og ligestillingspolitikken vil blive en win-win løsning, hvor både børn, fædre og mødre tilgodeses. En af udfordringerne er, at sociale rettigheder i stigende grad bliver baseret på aktivitet på arbejdsmarkedet, hvorfor omsorgsarbejde hjemme ikke tæller med i det regnskab. Det gælder f.eks. i forhold til pensioner, og det betyder, at kvinder får lavere pensioner end mænd.
    Periode16 dec. 2006

• TitelBalance - kan det skabes uden ligestilling?
      Mediets navn/udløbJyllands-Posten
      Varighed/længde/størrelse13