SAS' planlagte afladssytem giver folk mulighed for at rejse mere med fly uden at reflektere over de miljømæssige konsekvenser. Det mener i hvert fald mobilitets- og transportsociolog (ph.d.) ved institut for Samfundsudvikling og Planlægning på Aalborg Universitet, Claus Lassen, som har skrevet kronikken. Han påpeger, at det havde været bedre, om SAS i stedet havde doneret penge til forskning i miljøvenlige flytyper. Energiprofessor på Aalborg Universitet, Henrik Lund, mener, at der er tale om aflad med rabat, idet prisen ikke hænger sammen med de miljøskader, en flyrejse forvolder. Rambøll har foretaget en undersøgelse, som viser, at virksomheder årligt kan spare 400.000 kr. ved at reducere interne nationale arbejdsrejser 10 pct., så også her er der mulighed for at skåne miljøet.
Periode30 jan. 2007

• TitelBegrænsning af overflødige flyrejser frem for aflad
    Mediets navn/udløbInformation
    Varighed/længde/størrelse18,19