Kronik: Mangelfuld målsætning for universiteter

I en kronik i Information skriver Niels Chr. Sidenius, tidligere rektor for Aarhus Universitet, om regeringens målsætning for de danske universiteter. Han mener bl.a., at udviklingskontrakter som udgangspunkt er et godt redskab, men at de bør gives mere tid, lige som der burde være gensidighed i kontrakten. Desuden har man ikke i tilstrækkelig grad tilpasset udviklingskontrakten som program for det enkelte universitet på en måde, så den afspejlede universitetets styrker, svagheder og visioner. I stedet har man valgt at lave ensartede kontrakter for at give mulighed for sammenligning, men det ville være mere relevant med internationale sammenligninger, mener Niels Chr. Sidenius. Regeringen har samlet gode eksempler, som så bliver ophøjet til krav for hele sektoren. De gode eksempler kan f.eks. komme fra Aalborg Universitet, men de fungerer ikke nødvendigvis lige så godt i en anden kontekst.
      Periode1 maj 2006

• TitelKronik: Mangelfuld målsætning for universiteter