Kun de døde ser ikke krimi

INTERVIEW Til efteråret lancerer SBS Discovery en dansk udgave af krimikanalen ID - Investigation Discovery. »Krimistof er stadig et hot emne«, siger krimiforsker ved Aalborg Universitet, Kim Toft Hansen, »men lige nu er substansen på længere sigt svær at få øje på«. Lad os løse et mysterium: Hvordan kan en hel kanal overleve udelukkende på krimistof? »I princippet skal kanalen ikke alene løbe rundt. Den er en del af en større populærvidenskabelig pakke, som Discovery Channel (DC) har. Derfor kan udgifter - og sågar indhold - fordeles pænt. Men det er ikke nyt, at DC formidler krimistof. Det nye er blot, at de nu gør det på én kanal alene. DC's kanaler er også produktioner, der selv går på tværs af landegrænser, men oftest er det med oversat speak. Derfor kan de samme programmer bruges i flere lande. Men krimistoffet er, og har længe været, et hot emne, der stadig er let at omsætte i populære medier. Derfor er det oplagt, at en populær formidler af videnskab også formidler krimistof«. Vil det være nødvendigt at sende originalt danskproduceret indhold? Eller vil man kunne ' nøjes'? »Det er svært at vide. Det kan være, at det kommer helt af sig selv, fordi nordic noir er et attraktivt brand. Måske kan velproducerede danske dokumentarprogrammer og -serier også sendes med i en sådan pakke. For at nå bredt ud til et dansk publikum kan det dog godt være, at skandinaviske vinkler eller historier er nødvendige. Men denne type kanal er faktisk baseret på relativt lave omkostninger, så kanalen behøver ikke at konkurrere med DR eller TV 2. En smal niche, der virker, kan faktisk være mere attraktiv end bred appel, der er svær at emnebestemme. Jeg tror mere, at det vil løsne flere abonnenter, hvis ID - Investigation Discovery åbner op for fiktionen. Receptionsstudier af krimien viser, at kvinder er mest til fiktion, mens mænd er til fakta. Derfor var der i sin tid på TV 2 ' Anna Pihl' og ' Station 2' lige efter hinanden. Så vidt jeg kan se, er dette ikke en del af den danske kanal - endnu«. Hvad er det, der fascinerer ved krimigenren? »Krimigenren i ental er lidt usikker, for krimi er mange ting. Men min centrale forklaring plejer at være, at den stiller spørgsmål til noget elementært og klassisk: det gode og det sande. Forbrydelsen er et brud på det gode, og derfor interesserer det os. Opklaringen, som i krimien kobles sammen med forbrydelsen, er en interesse i, hvordan vi finder frem til det sande. Med andre ord fascinerer genren os, hvad enten det er fakta eller fiktion, ved at stille spørgsmål til, hvad det gode og det sande er«. Hvem ser ikke krimi? »Hvis det handler om en bred opfattelse af krimistof, er svaret enkelt: Alle ser krimi. I et eller andet omfang. Kun de døde ser ikke krimi. Men ikke alle ser faktaprogrammer, ikke alle ser fiktion, og så sandelig ikke alle ser Investigation Discovery. Men åbn bare for nyhederne, og du vil se krimistof. Selv børn ser krimi på Ramasjang, når Kristian opklarer mysterier. Krimi har i mange år været en segmentknuser, hvor selv den såkaldte finlitteratur i mange, mange år også har trukket på krimien. Det betyder dog ikke, at alle vil være målgruppe for Investigation Discovery. Det betyder mere, at krimistof er noget, der, i den rette indpakning, kan sælges til langt de fleste«. Kan en nichekanal som ID sejre på et marked med masser af krimistof på de almindelige kanaler? »Det afhænger af, hvad de tør gøre. Investigation Discovery kan godt overleve, hvis de formår at udvikle stof nok, der er interessant. Som den danske kanal ser ud lige nu, har jeg lidt svært ved at se dens substans på længere sigt«. ID - Investigation Discovery bliver lanceret til efteråret.
    Periode1 aug. 2014

Mediebidrag

Mediebidrag

• TitelKun de døde ser ikke krimi