Kun få får gavn af milliarderne

• Kenneth Holm Cortsen

Selvom den franske fodboldklub Paris Saint-Germain måtte af med 1,6 mia. kr. i dette transfervindue for at købe den brasilianske fodboldstjerne Neymar fra FC Barcelona, så vil disse penge ikke komme mange til gode, mener Kenneth Cortsen, forsker i sportsøkonomi ved UCN, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet. Han fortæller i stedet, at de inflationsagtige priser på transfers skaber en trickle down-effekt, da Dortmund blot vil kræve et stort beløb af FC Barcelona for at sælge Ousmane Dembélé. Samtidig er fodbold blevet storpolitik, da regeringer og rigmænd inden for de seneste år i stor stil har købt sig ind i europæisk fodbold. Kenneth Cortsen forklarer, at transfermarkedet dermed er blevet mere komplekst, sværere at styre og mindre transparent.

Periode2 sep. 2017