'Kun' hver femte unge spanier er arbejdsløs

• Per Kongshøj Madsen

Arbejdskraftsundersøgelsen fra Eurostat har gennem to forskellige undersøgelser to forskellige tal på ungdomsarbejdsløsheden i Spanien, hhv. 50 pct. og 19 pct. Det afhænger af hvilke grupper, der inkluderes i statistikken. Sven Egemose, kontorchef i Danmarks Statistik, forklarer, at der ikke er fejl i Eurostats tal, men at man skal se arbejdsløsheden ud fra alle unge (19 pct.), og ikke kun dem, der er på arbejdsmarkedet (50 pct.). Per Kongshøj Madsen, professor og arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet, er enig i, at det er relevant at kigge på begge typer beregninger. Han påpeger dog, at spanske unge under alle omstændigheder har den højeste arbejdsløshed i EU. Jesper Rangvid, professor på CBS, mener, at det er godt at få nuanceret debatten med de 19 pct., da det stort set er blevet en etableret sandhed, at halvdelen af spanske unge er arbejdsløse.
Periode5 jul. 2012

• Titel'Kun' hver femte unge spanier er arbejdsløs
    Mediets navn/udløbDR-P1 Morgen 08.00
    Varighed/længde/størrelse0800