Lønhop på 50 pct. til rektorer

Rektorer på landets universiteter har oplevet et lønhop af dimensioner det forløbne år med lønstigninger på op til 50 pct. En sådan har Aarhus Universitets nye rektor, Lauritz Holm-Nielsen, fået, idet han årligt kan indskrive 1,5 mio. kr. på sin konto i modsætning til sin forgænger, som fik 1 mio. kr. Tidligere adm. direktør i Arla og nuværende bestyrelsesformand i Carlsberg og Aarhus Universitet, Jens Bigum, forsvarer lønforhøjelsen med, at Lauritz Holm-Nielsen får den løn, han også ville få i det private erhvervsliv. Til sammenligning får Aalborg Universitets rektor, Finn Kjærsdam, 1,3 mio. kr. om året i løn. Arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet, Flemming Ibsen, advarer imod det store skel, der nu er opstået mellem de menige lektorers løn og ledernes løn.
Periode15 jun. 2006

• TitelLønhop på 50 pct. til rektorer