Lever vi virkelig i det postfaktuelle samfund?

Tiden, hvor autoriteter udlagde kendsgerningerne for de mange, er forbi, og i dag kan millioner af mennesker således komme til orde - på én gang. Det kan enten være udtryk for det såkaldte postfaktuelle samfund, hvor sandheden er relativ, eller blot at demokratiet er blevet udfoldet. "Noget tyder på, at almindelige medieforbrugere er blevet immune over for faktatjek, hæderkronede medier og eksperter, som trækker bukserne ned på folk som Trump eller de britiske politikere," siger David Budtz Pedersen, som er lektor på Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet. Omvendt siger professor på Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet Frederik Stjernfelt om det postfaktuelle samfund: "Begrebet er vildledende, for der har aldrig været en faktuel periode i politik. Den guldalder har aldrig eksisteret."
Periode8 sep. 2016