London: Borgmester indfører forbud mod reklamer for junkfood

  • Lars Pynt Andersen

Presse/medie

Beskrivelse

Londons borgmester, Sadiq Khan, har indført et forbud mod reklamer for junkfood i hele det offentlige transportnetværk i byen. Det sker for at modvirke overvægt blandt børn. Lars Pynt Andersen, lektor i strategisk kommunikation ved Aalborg Universitet, siger, at fastfoodreklamer typisk har x mål: først og fremmest at minde folk om, at fastfood findes, dernæst at skabe brand awareness og slutteligt at kombinere reklamen med en butik i nærheden. Han mener, at effekten af forbuddet vil være begrænset. Desuden påpeger han, at lignende tiltag i Danmark også vil have begrænset effekt, da der findes eksempelvis 7-Eleven-butikker på danske togstationer. Andersen mener desuden, at tiltaget i London først og fremmest er et tegn på at vise handlekraft, da det ikke nødvendigvis vil have den store effekt. Kilder:DR P1 Morgen, 26-02-2019
Periode26 feb. 2019

Mediedækning

1

Mediedækning