Lydbilleder bruges til at formindske irriterende lyd

Både i vores huse og i virksomhederne er der kommet flere irriterende lyde. Derfor har en række danske GTS-institutioner, universiteter og industrivirksomheder med Grundfos og Danfoss i spidsen igennem de sidste par år arbejdet med at finde metoder til at fjerne støjen. Deltagere af et netop afsluttet projekt om akustik har bl.a. været Force Technology, Delta, Aalborg Universitet, Danfoss, Grundfos Management og Sauer-Danfoss. En af de metoder, der primært er udviklet i samarbejde mellem Danfoss, Force Technology, Delta og Aalborg Universitet, benytter sig af såkaldt Computational on Fluid Dynamics. For udviklingschef for Danfoss Compressors i Flensborg, Poul Erik Hansen, har projektet betydet, at Danfoss er kommet i gang med helt nye beregningsmetoder, der kan få stor betydning for produktudviklingstiden. Han fortæller, at Danfoss allerede har brugt nogle af resultaterne fra projektet til at udvikle en ny lyddæmper til en kompressorventil.
      Periode3 feb. 2006

• TitelLydbilleder bruges til at formindske irriterende lyd
        Mediets navn/udløbIngeniøren Produktion
        Varighed/længde/størrelse10,11