Mærsk undersøger fusk med data om oliespild

• Kim Esbensen

Det er ikke tilfældigt, at Mærsks boreplatforme indrapporterer mindre oliespild, end der rent faktisk har været. Ledelsen på en af Mærsks største boreplatforme er nemlig netop blevet afsløret i at presse ansatte til at fuske med de prøver, der afslører, hvor meget giftig olie selskaber udleder i havet. Afsløringen sker, efter at Politiken er kommet i besiddelse af en optagelse, hvor platformens øverste chef fortæller en ansat, at han skal tage flere prøver og kun indrapportere de prøver, der fremviser det laveste indhold olie. - Det må man selvfølgelig ikke. Hvis man tager flere prøver, skal samtlige analyseres og bruges i beregningen af udledningen, siger Kim H. Esbensen, professor ved Institut for Kemi, Miljø og Bioteknologi på Aalborg Universitet og Geus. (Birgitte Marfelt)
Periode15 dec. 2010