Mænd vil også have balance mellem arbejde og familie

Mænd prioriterer balancen mellem arbejde og familie stort set lige så højt som kvinder, viser nye tal fra en undersøgelse fra Aalborg Universitet, der endnu ikke er offentliggjort. Professor ved Institut for Statskundskab på Aalborg Universitet Anette Borchorst, der bl.a. forsker i skandinavisk køns- og ligestillingspolitik, siger, at balancen med arbejdsliv prioriteres højest af mænd, dvs. højere end fyring, indkomst og forfremmelse. Hun siger, at den viden skal bruges aktivt af politikere, når det gælder ligestilling på arbejdsmarkedet. Dvs. at man i højere grad begynder at fokusere på at give mænd og kvinder de samme rettigheder, eksempelvis i forhold til barsel, siger hun. Indslaget forekommer ca. 29 min. inde i udsendelsen.
Periode9 mar. 2015