Mad og oplevelser i Danmark: stort behov for gastronomisk innovation

  • Anna Marie Fisker

Presse/medie

Beskrivelse

Tema om mad og oplevelse i Danmark: I Danmark er måltidet blevet nedprioriteret og glæden og historierne ved madlavningen er forsvundet. Gastronomien rummer et stort, uudnyttet potentiale for den danske oplevelsesøkonomi.
Attraktioner som museer og forlystelsesparker er steder der kan forbedres gennem måltidet - ikke nødvendigvis ved højere priser eller eksklusivitet men ved brug af gode lokale råvarer og etableringen af bedre sociale rammer for måltidet. Her er især seniorerne og børnefamilierne vigtige fokusgrupper.
Food College Denmark arbejder f.eks. på et projekt hvor en række folkeskolelærere gennem et kursus kan formidle nye vinkler på fisk og skaldyr for børn - og introducere den spændende i forbindelse med måltidet.
Traditioner kan nytænkes så der tages udgangspunkt i den enkelte egns friske, lokalt producerede råvarer i skabelsen af oplevelser, der er autentiske og unikke. Læsø Saltsyderi er et godt eksempel på dette.
Gastronomien kan også spille en rolle i sammenhænge hvor den normalt ikke tænkes som en kerneydelse - f.eks. sundhedssektoren.
Danmark har i fremtiden brug for uddannede folk, der kan arbejde med total-designet af måltidet. Fokus skal være på tværfaglighed for at maden skal kunne spille en rolle i den danske oplevelsesøkonomi.

Emne

Gastronomiske oplevelser
Periode1 dec. 2007

Mediebidrag

1

Mediebidrag

  • TitelMad og oplevelser i Danmark: stort behov for gastronomisk innovation
    Mediets navn/udløbOpleveren
    MedietypeTryk
    Dato01/12/2007
    Producer/forfatterAnne Katrine Skovenborg
    PersonerAnna Marie Fisker