Mange unge arbejdsløse i Europa

• Per Kongshøj Madsen

Der er mange unge arbejdsløse i Europa, især i Sydeuropa. I Spanien og Grækenland har ungdomsarbejdsløsheden netop passeret henholdsvis 56 og 64 pct., og Italiens nye regeringschef kalder ungdomsarbejdsløsheden for et mareridt. Europa-medarbejder ved Mandag Morgen Claus Kragh mener, at ungdomsarbejdsløsheden kan udvikle sig til en farlig politisk krise. Den politiske klasse i dag har svigtet en hel generation af unge i Europa, siger medlem af Europa-Parlamentet Emilie Turunen (S). Professor i arbejdsmarkedsforskning ved Aalborg Universitet Per Kongshøj Madsen siger, at krisen medfører færre jobåbninger. Det betyder, at de unge kommer til at stå endnu længere i kø til at få et job, forklarer han.Artiklen skrevet af Steffen Gram Indslaget forekommer ca. 23 min. inde i udsendelsen.
Periode14 maj 2013