Mange virksomheder har det svært med informationsteknologien

• Pernille Kræmmergaard

Mange virksomheder har stadig svært ved at se og anvende informationsteknologien i forretningsudviklingen. Og det er skidt for deres konkurrenceevne. Således viser en undersøgelse offentliggjort i publikationen 'IT i praksis' fra Rambøll Management, at en tredjedel af landets 500 største virksomheder har så lidt styr på teknologien, at de reelt ikke kan anvende den i forretningsudviklingen. Men det er især it-afdelingens personale, der skal uddannes bedre, mener lektor Pernille Kræmmergaard, der fra september skal stå i spidsen for et nyt forskningscenter på Aalborg Universitet, der skal fokusere på it-anvendelse og ledelse. Hendes vurdering bygger på et kursus i forretningsforståelse med 75 deltagere på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet. Dog er dagene, hvor alt it skulle opfindes fra bunden, stort set ovre. Men det er vidt forskelligt, hvad der virker i de forskellige virksomheder. Eksempelvis løftede Lego i april sløret for, at virksomheden satser på at bygge et nyt virtuelt univers, hvor børn over hele verden kan lege med Lego-klodser.
Periode20 jun. 2008

• TitelDET DIGITALE TRICK