De kreative erhverv tegner sig for 6-7 procent af den samlede omsætning og beskæftigelse i dansk erhvervsliv. Kreativitet og innovation er vigtig for Danmarks økonomiske fremtid. Alligevel er den obligatoriske undervisning i de kreative fag i gymnasiet næsten halveret. Ifølge Lene Tanggaard Pedersen, der er professor i kreativitet ved Aalborg Universitet, er det vigtigt, at kreativiteten introduceres så tidligt som muligt. "Udfordringen for skolerne er at give muligheder for kreativ udfoldelse. Man kan nemt designe miljøer, der fordrer kreativitet," siger hun og tilføjer, at hvis elever får mere lov til at lege, udforske og eksperimentere på egen hånd, så får de større lyst til at lære i det hele taget. Hun mener, at man skal passe på med kun at have fokus på PISA test.
Periode4 feb. 2014