Meningsmåling: Islam er foreneligt med demokrati

Lidt over halvdelen af befolkningen ser ingen problemer i, at forene islam med en demokratisk styreform. Desuden mener 75 pct., at de imamer, der hyppigst optræder i medierne, ikke er repræsentative for muslimerne i Danmark. Et flertal mener desuden, at medierne har været alt for optaget af radikale muslimers udtalelser. Det er nogle af konklusionerne i en meningsmåling, som analyseinstituttet Zapera har gennemført. Lektor og samfundsforsker ved Aalborg Universitet Johannes Andersen kalder undersøgelsen tankevækkende. Efter en uge, hvor danske ambassader og flag er blevet brændt af, er det bemærkelsesværdigt, at et flertal af danskerne ikke mener, at der er en modsætning mellem islam og et moderne demokrati, siger han. (kl. 00.01)
    Periode13 feb. 2006

• TitelMeningsmåling: Islam er foreneligt med demokrati