Mere forskning i vold mod kvinder

• Tina Bømler

Lektor på Aalborg Universitet ved Institut for Sociologi, Socialt arbejde og Organisation, Tina Bømler, skriver i et indlæg om det stigende samfundsproblem vold mod kvinder. Hun mener, at området kalder på forskning, men at der tilsyneladende ikke er stor politisk interesse. Der er en dominerende opfattelse af, at det er socialt dårligt stillede mænd og kvinder, der er involveret i volden mod kvinder. Det er imidlertid ikke rigtigt. Veluddannede mænd begår også vold mod veluddannede kvinder - det er bare et tabu, vi ikke kan tale om. På samme måder finder der i stort omfang psykisk vold sted, uden at nogen taler om det. Det er vigtigt med mere forskning på området, og vi trænger til, at der bliver taget hul på tabuet, mener Tina Bømler.
Periode17 jan. 2007

• TitelVold som usynligt fængsel