I øjeblikket er en række forskere i gang med at undersøge, hvordan beboerne omkring testcentret for vindmøller i Østerild oplever situationen med lysglimtene fra markeringsmasterne. Foreløbigt viser undersøgelsen, at over halvdelen af beboerne ikke føler sig generet af afmærkningslysene i dagtimerne. Mere end en tredjedel mener dog, at lysene er meget generende om aftenen. Undersøgelsen viser desuden også, at lysene er mere generende i tåget og disset vejr. Lektor Ivar Lyhne fra Institut for Planlægning på Aalborg Universitet udtaler, at de lige nu har nogle foreløbige resultater af undersøgelsen, men når de i begyndelsen af december holder et borgermøde i Østerild er de så langt, at de kan fortælle interesserede om undersøgelsens resultater og om arbejdet med at reducere lysafmærkningen i testcentret.
Periode3 nov. 2015