Milliarder at spare på bedre it i det offentlige

• Pernille Kræmmergaard

Allerede i dag investeres der store summer i at skabe nye digitale løsninger, der kan sikre bedre og mere direkte adgang for borgerne til velfærdssamfundets ydelser. Der skal dog meget mere til. Det er således afgørende at sætte medarbejdere og borgere i centrum for den digitale omstilling, hvis en succes skal sikres. En effektiv digitalisering forventes således at kunne spare det offentlige for 9 mia. kr. om året. Ifølge Pernille Kræmmergaard, der er professor og leder af Center for IT-ledelse ved Aalborg Universitet, åbner den næste fase med digital velfærd store perspektiver. Hun mener således, at digitalisering kan være med til at skabe et samfund, hvor den enkelte borger får en større rolle og dermed et større medansvar for udviklingen. Denne holdning støttes af Kim Normann Andersen, der er professor ved Center for Applied ICT ved CBS. Han mener dog, at det giver mest mening at digitalisere på de områder, hvor det offentlige møder borgerne. 'It skal bruges som en løftestang til at ændre den offentlige service på hospitalerne, på skoleområdet og også inden for det sociale område. Kommuner og regioner skal til at gennemtænke deres service', siger Kim Normann Andersen. Klaus Kvorning Hansen, der er formand for Dansk IT og direktør i PenSam, efterlyser også forbedringer på det digitale område indenfor det offentlige. Han siger: 'Det offentlige skal blive meget bedre til at tage gevinsterne hjem. Det kan de lære af private virksomheder, som har et helt naturligt fokus på gevinsterne'.
Periode7 feb. 2011