Millioner til efteruddannelse samler støv

Ifølge Ugebrevet A4 ligger de penge, der er øremærket til efteruddannelse af fyrede, og samler støv, selvom flere tusinde har fået fyresedlen. Kommunalt ansatte, der er blevet fyret, har mulighed for at få 10.000 kr. til efteruddannelse fra den såkaldte tryghedsfond, men det er de færreste, der har valgt at tage imod tilbuddet. Adjunkt Mads Peter Klindt, forsker i ufaglæret og kortuddannedes brug af efteruddannelser fra Aalborg Universitet, udtaler, at det er den manglede kendskab, der er et generelt problem, da folk ved, hvad de skal have i dagpenge, men til gengæld ikke ved, hvor meget uddannelse de har ret til. Ydermere er der mange, som nægter at tage tilbage på skolebænken pga. dårlige erfaringer fra folkeskolen eller muligvis ordblindhed.
Periode12 aug. 2012