Ministerium forsøgte at give professor mundkurv på

Fødevareministeriet har flere gange spurgt DTU-professor Frank Aarestrup til råds om håndteringen af smitte med MRSA-bakterier, men en ifølge en ny DR-dokumentar har Fødevarestyrelsen samtidig forsøgt at lægge låg på professorens anbefalinger om fokusere på de relativt få landbrug, der producerer avlsgrise til resten af landbruget. Veterinærdirektør i Fødevarestyrelsen Per Henriksen har således slettet professorens anbefalinger i en rapport til minister og Folketinget. Frank Aarestrup udtalte sig så til, hvorefter myndighederne truede med at ramme DTU Fødevareinstituttet på bevillingerne, fortæller Aarestrups tidligere chef, Jørgen Schlundt. Lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet Sten Bønsing slår fast, at et ministerium ikke må forsøge at lukke munden på en forsker. Artiklen skrevet af Jesper Tynell Indslaget forekommer ca. 17 min. inde i udsendelsen.
Periode16 sep. 2016