Mistanke om politisk bestillingsarbejde i ny kommunal lufthavnsanalyse

Borgmester i Aarhus Jacob Bundsgaard krævede midt i januar, at lufthavnsanalytiker Ole Kirchert Christensen ikke blev brugt i forbindelse med en analyse af Aarhus Lufthavn. Christensen havde før været imod en ny placering af en ny lufthavn i Østjylland, så borgmesteren bad ingeniørvirksomheden Grontmij, som er konsulent på opgaven, om at erstatte ham. Professor ved Institut for Økonomi og Ledelse ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh siger, at denne slags lobbyarbejde i kommunerne og regionerne er helt normalt, og er efter hans opfattelse legitimt. Han understreger, at han ikke kan udtale sig om sagen i Aarhus, men at man har lov at vælge, hvad analysen skal omfatte, når man er betaler. Dog må der ikke ændres på konklusionen, når først undersøgelsen er lavet.
    Periode28 jan. 2015