Moderne tyende: Det moderne samfunds tyende kommer fra Filippinerne

• Helle Stenum

Udtrykket au pair betyder ”på lige fod”, forstået på den måde at en au pair skal have samme status i husstanden som familiens medlemmer og altså ikke behandles som tyende, skriver LO Ligestilling på deres hjemmeside. Derfor kan det synes bemærkelsesværdigt, at flere au pair-piger og mænd skal gøre tungt husarbejde i deres respektive familier. Helle Stenum, phd.-stipendiat ved Aalborg Universitet, påpeger, at au pair-problematikken viser, at gamle koloniale strukturer langt fra er fortid. - Au pair bliver nævnt i aviser og magasiner som forudsætning for frigørelse af hvide middelklassekvinder - altid som sidebemærkning, som tilbehør til en fortælling, hvor den hvide middelklassekvinde er det interessante. Samtidig bliver au pair - uafhængig af alder - ofte refereret til som 'piger' f.eks. i medierne, fastslår Helle Stenum. (Nina Trige Andersen)
    Periode17 feb. 2010