Musik som trøst og opmuntring

• Lars Ole Bonde

Musikterapi er populært på hospicer, psykiatriske hospitaler og mange andre steder i behandlingssystemet. Lars Ole Bond, professor på Institut for Kommunikation på Aalborg Universitet, siger, at musikken ikke bør stå alene, men kombineres med psykoterapi, hvis man har store fysiske, psykiske eller sociale problemer. Det er det, musikterapeuter uddannes til. Siden 1994 har Aalborg Psykiatriske Sygehus haft sin egen musikterapeutiske klinik i samarbejde med Aalborg Universitet. Ifølge Lars Ole Bonde er der stadig et stort uudnyttet potentiale i behandlingen, f.eks. på somatiske afdelinger. Bolette Daniels Beck har skrevet ph.d.-afhandling ved Aalborg Universitet, som viser, at musikterapi også er et effektivt middel mod stress.
Periode29 dec. 2012