Naboer til vindmøller generes af støj

• Henrik Møller

Vindmøller kan være støjende naboer, og ubehaget ved de uophørlige suse- og dunkelyde bliver forstærket, hvis man kan se møllerne. Dette er nogle af hovedpunkterne i konklusionen på en svensk undersøgelse, der indbefatter over 1.000 svenske borgere med bopæl i nærheden af vindmøller. Undersøgelsen er et led i en doktorafhandling af arbejdsmedicineren Eja Pedersen, og den kan ifølge professor i akustik ved Aalborg Universitet, Henrik Møller, formentlig overføres til danske forhold. Aalborg Universitet samarbejder i øjeblikket med lydeksperter fra firmaet Delta om at kortlægge støjniveauet fra de kæmpemøller, der om få år gør deres entré i det danske landskab. Cheftekniker i Danmarks Vindmølleforening, Strange Skriver, mener dog, at forbedret teknologi på området vil betyde, at de nye, store vindmøller ikke kommer til at medføre betydelige støjgener.
Periode21 jun. 2007

• TitelVindmøller er støjende naboer