Neurodan sender snart sit første produkt på markedet

Neurodan sender om få måneder sit første og indtil videre eneste produkt på markedet: En stimulator, der hjælper med at rehabilitere folk, der har skader eller sygdomme i centralnervesystemet. Det hele begyndte som et projekt på Aalborg Universitets Center for Sansemotorisk Interaktion (SMI), hvor lektor Morten Haugland og centerleder Thomas Sinkjær forskede i at udvikle udstyr til folk med skadede hjernefunktioner. De troede, at konceptet skulle sælges til en virksomhed på markedet, men en sådan fandtes ikke, og derfor måtte de selv skabe den i 1999. I 2001 gik fire investorer, bl.a. Danfoss, ind i projektet, og i 2004 blev en direktør ansat for at finde en opkøber. Det lykkedes tidligere i år, hvor tyske Otto Bock overtog. SMI blev grundlagt i 1993 med støtte fra Danmarks Grundforskningsfond og Aalborg Universitet. I 1997 blev en international forskerskole oprettet på SMI. Den har til formål at udvikle en model for international forskeruddannelse i Danmark og at uddanne ph.d.'er inden for det mediotekniske område.
Periode23 sep. 2005

• TitelNeurodan sender snart sit første produkt på markedet
    Mediets navn/udløbIngeniøren, 1. sektion
    Varighed/længde/størrelse22